Friday, December 31, 2010

Azam tahun baru..2011


Salam Tahun baru..2011..menyahut cabaran azam diri sendiri untuk berubah dari malas kepada rajin..ekeke//especially utk update blog..tujuan asal kewujudan blog ni pun atas dasar perkongsian dari meja penulis kepada pembaca blog yang mana yg bole dimanfaatkan bersama..bukan bermakna sebelum ni x nak berkongsi ,tapi akibat kekangan masa dan alasan2 yg tidak wajar dan patut diabaikan..huhu..

Muhasabah diri bagi tahun 2010:


a) kalau 2010..xde pun buat azam ke ape..cume ikut rentak dunia dan jalanin aja..tapi ade la jugak wat Key performance index(prancngan untuk pencapaian di tempat kerja la..tu pun sbb bos paksa..ahaks!)

b)2010..rasa diri tidak diisi dengan makanan rohani berbanding sewaktu di menara gading dulu..(sedeyh..)

c)status kewangan yg atas pagar...cukup makan..tiada anggaran blanjwn dan prancngn kewangan yg teratur sgt..tapi kira ok la sbb tiap bulan ade sket simpanan..huhu..

d)2010..rs cam byk je..sifat mazmumah dlm diri...yg perlu diperbaiki...

e)2010...rs diri berat sket..bbndg taun lalu..hik2..berat kalau sihat..alhamdulillah..=)

f)persediaan untuk mnjadi bakal isteri, ibu, dan menantu ..urm..rsnye blum cukup mantop!...perlu dimulakan..manalah taukan..lumrah hidup yg pasti ditempuhi oleh stiap insan yg bergelar wanita nie..hehe

g)kalau tgok balik post dlm blog leadersonboard 2010 nie..x tau nak ckp camne..cam syok sendiri pun ader..cam byk amik idea org lain pun ade..hurm..sokongan moral dan feedback untuk improvement mesti ade taun ni~

h) sepanjang 2010...sy rasa...amanah sy sbg seorg daei..atau contoh tauladan kurang memberangsangkan...masih blum cukup apa yg diberi..dan menerima..


Jadi............................apakah perubahan yg bakal berlaku dalam tahun 2011 ni?? agar menjadi lebih baik dari semalam...persoalannya macamna nak buat azam? perlu ke? tulis2 tapi nanti x buat2? angan2 mat jenin je plak nanti..ape ade pada nombor? knapa mesti 2011? aaarrghhhhhhh!!


Wahai hati....

Abaikan semua persoalan yg mengganggu niat murni utk berubah~ bila lagi nak berubah kalau bukan harini...tangguh2..tahun depan bila tanya lagi soalan sama.....jawapannya tetap sama...sy cbar diri saya untuk muhasabah kembali azam tahun 2011 pada tahun 2012 nanti....itupun kalau umur masih panjang...insyaAllah...selagi masih bernyawa ni...berbaktilah sbyk yg mungkin...untuk kebaikan di akhirat kelak yg kekal abadi selamanya...

Yang penting ..azam mestilah S.M.A.R.T(blajar masa baru masuk kerja di Prince Court Medical center..which is bulan 7 2009..course "Goal
Setting"..dah lama dah blajar rupanya..=)

Spesific(spesifik)....

Measurable(bole diukur)...

Achievable(mampu dicapai)....

Realistic(bukan fantasi)...

Timely(ada sasaran masa pencapaian)...yes! u can do it..sekarang..anda sebagai pembaca menjadi saksi...hehehe

Perkongsian azam tahun 2011 sy...(mungkin kita bole buat sama2 kayh..)

Arahan: sekarang..sila ambil pen dan kertas...kalau xde..jgn sambung baca..huhu(jujurlah pada diri kayh...buat sama2..

a)masalah a)pada 2010 telah tercapai sebab sy dah mula menaip dan anda telah mula memegang pen dan kertas..hik2

b) pengisian rohani:

-Membaca buku ilmiah(S), sekurang-kurangnya 1 buku(M), setiap bulan(T)
-Menghadiri kuliah agama(S), sekurang2nya 1 kali(M), dalam seminggu (T)
-solat jemaah(S), sekurang2nya 3 waktu(M), stiap hari..(T)insyaAllah..achievable x?? kita cuba ya...anda mungkin lebih mantop dari saya..
-membaca Al-Quran(S), sekurang2nya 1 muka (M), 1 hari(T)...ni belum masuk bab hafalan nih~huhu...berusaha!!
-baca Al-matsurat 2 x sehari(semoga dijauhi gangguan y tidak diingini)
-solat dhuha stiap hari 80% x tinggal..(smoga murah rexki..)
-tidur awal semoga dapat bangun qiam at least 50% tercapai

c) status kewangan yang lebih mantop!!

-update buku lejar at least 2x sebulan
-simpan at least RM1k sbulan...huhuhu..cbe mencari kerja tambahan...siapa ada kerja kosong bgtau sy kayh! (kumpul duet nak kawin ke ape?? hik2..niat murni..xpe..dan untuk disedekahkan kepada yg memerlukan...insyaAllah..semoga mendapat keberkatan..)

d) banyakkan sifat mahmudah dalam diri:

-0% melawan ckp mak abah
-doa 5 kali sehari agar dikurniakan sifat mahmudah dalam diri..insyaAllah..sama2lah kita berdoa....
-istighfar 100 kali sehari
-selawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW...at least 100x sehari..(bole buat time jalan tengah jem nih..huhu sambil dengar lagu Maher Zain dalam kete..)


e) turunkan berat badan ke berat badan ideal..makan nasi hanya 1x sehari..(bole turun ke??)
-senaman sekurang2nya 1 kali seminggu..(aerobik setiap jumaat..atau jogging stiap ahad??)

f)persediaan sbgi isteri,ibu dan menantu yg baik dan solehah~ouch!

-beli/baca buku kekeluargaan at least 1 buku/blog sebulan.
-blajar memasak at least seminggu 3x praktikal(cam x kerap je kan..xpela..ape yg termampu..pi klas memasak? atau buat kek? hurm....tetiba dpt idea plak...mcm menarik kan..)


g)update blog sekurang2nya 1x sbulan....cukup x....hehehe..feedback dan
sokongan anda amat diperlukan..

h) amanah sebagai daei...sangat berat....yang penting kita saling nasihat menasihati antara satu sama lain..mana yang elok kita sokong, mana yg x elok, kita tegur dgn berhikmah..insyaAllah..(mcm x SMART je nie...) any idea??
ok la..itu shj rasanya perkongsian Azam tahun baru sy...anda pula bagaimana?? ingin berkongsi pendapat? bole la comment..ianya sgt dialu2kan..yang penting kita sam2 jadikan azam kita kali ini sebagai amanah yg perlu dilunaskan...bukan untuk ekbaikan diri sendiri sahaja tapi juga untuk makhluk2 disekitar kita...(bila tengok balik azam saya kali ni....terasa seperti lebih menambahbaikan azam tahun lepas...xpe la..ape2 pun..sy harap azam kali ni separuh azam ini adalah untuk diri dan separuh lagi untuk masyarakat, keluarga dan umat islam secara amnya...

mudah2han..semuanya berjalan dengan lancar..amin...










Monday, July 19, 2010

michael jackson dlm kenangan..


Setelah sekian lama tidak kutitipkan nota, kali ini ilham itu datang kembali..kulihat keratan akhbar di halaman kulit diariku..akhbar berita harian..terpapar kata-kata dari seorang abang kepada bintang kulit hitam yang cukup terkenal..MICHAEL JACKSON..

"Saya rasa jika Michael memeluk Islam, dia akan bersama kita hari ini dan saya katakan ini atas banyak sebab."

"Mengapa? Kerana apabila anda 100% membersihkan minda seperti mengenali siapa diri anda, dan siapa disekeliling anda, apa tujuan hidup anda, keadaan anda akan berubah menjadi lebih baik untuk anda. Anda terasa seperti ada satu kekuatan."

"Tuhan sangat berkuasa. Dia (Micheal) membaca buku tentang Islam. Dia banyak membaca buku yang saya belikan di Arab Saudi dan Bahrain.."

Terfikir di sudut hati ini:

-Syukur alhamdulillah..kerana diberi nikmat iman dan islam..

-Cuba mencari kekuatan dengan mengenal Tuhan (Allah SWT).

-Kita adalah apa yang kita baca...maka, banyakan membaca!!

-Teringin nak pi tanah arab terutamanya untuk menunaikan haji dan umrah..semoga dipermudahkan..

-Islam sekadar nama atau islam sebagai cara hidup??renung2kan..=)

Friday, July 16, 2010

Amanah Seorang Pemimpin..


Ketahuilah bahwa kalian semua adalah pemimpin, dan kalian akan ditanya tentang kepemimpinan kalian.

Pemimpin di antara manusia dia akan ditanya tentang kepemimpinannya.

Laki-laki adalah pemimpin bagi keluarganya dan dia akan ditanya tentang kepemimpinannya.

Istri adalah pemimpin dalam rumah tangga serta anak-anak suaminya dan dia akan ditanya tentang mereka.

Pembantu adalah pemimpin dari harta tuannya dan dia akan ditanya tentangnya.

Ketahuilah bahwa kamu sekalian adalah pemimpin dan kalian akan ditanya tentang tentang kepemimpinannya”
(HSR Bukhari)

Saturday, July 10, 2010

nice quote~

















"Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera agama.


Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.

Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat ruhani, sempurna hati.

Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.

Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, keranaku serikandi dengan silam yang kelam.

Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.

Dan yang akan terjadi, andai tak sama kehendak hati, aku redha ketetapan Ilahi"

Tuesday, March 2, 2010

Kisah cinta sebenar..

..Detik 12 RabiulAwal.. Rasulullah Lahir dan Wafat

Selawat dan salam atas Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohi Allah melalui kehidupan Rasul-Nya.

Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung2 gurun enggan mengepakkan sayapnya. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah,

Wahai ummatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya.

Maka taati dan bertaqwalah kepadaNya. Kuwariskan dua perkara pada kalian;Al-Quran dan Sunnahku.

Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk ke dalam syurga bersama-sama ku.

Khutbah singkat diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu-persatu.

Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya.

Usman menghelakan nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam.

Isyarat itu telah datang , saatnya sudah tiba. Rasullullah akan meninggalkan kita semua, keluh hati semua sahabat kala itu.

Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia.

Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap .
Rasulullah yang dalam keadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Di saat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik yang berlalu. Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang keringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.


Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. Bolehkah saya masuk? tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, Maafkanlah, ayahku sedang demam. Kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah,

Siapakan itu wahai anakku? Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini melihatnya. Tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah Malakul Maut. Kata Rasulullah. Fatimah pun menahan ledakkan tangis.


Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya .. kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap sedia di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.


Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah? Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah.

Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruh mu.

Semua syurga terbuka lebar menanti kedatangan mu..

Kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

Engkau tidak senang mendengar khabar ini?tanya Jibril lagi.

Khabarkan kepada ku bagaimana nasib umatku kelak?


Jangan khuwatir, wahai Rasulullah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku:

' kuharamkan syurga bagi sesiapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya, kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik.


Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.

Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkn muka.

Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?

Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.

Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal, kata Jibril.

Sebentar kemudian, terdengar Rasulullah mengerang, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. Ya Allah, dahsyat nian maut ini timpakan saja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.

Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya.

Uushiikum bis shalati, wa maa malakat
aimanuku-

Peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.


Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukkan. Fatimah menutupkan tangan diwajahnya dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

Ummatii, ummatii, ummatii- Umatku, seorang manusia yang mulia yang memberi sinaran


Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?



Allahumma sholi ala Muhammad wa baarik wa salim alaihin.. betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim yang lain agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintai kita. Kerana, sesungguhnya selain daripada itu hanya fana belaka.


by al-matsurat..

Sunday, February 14, 2010

nak makan apa hari ini??

Rupa-rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yg kita makan sehari-hari, kita tak boleh main makan sahaja? Sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit apabila kita telah tua nanti.



Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari-hari. apa kata kita ikut diet ini. Tak payah susah-susah makan pil untuk kurus? Insha Allah kalau ikut diet Rasullullah, kita tak akan sakit perut ataupun keracunan makanan.



Jangan makan SUSU + DAGING



Jangan makan DAGING + IKAN



Jangan makan IKAN + SUSU



Jangan makan AYAM + SUSU



Jangan makan IKAN + TELUR



Jangan makan IKAN + DAUN SALAD



Jangan makan SUSU + CUKA



Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL



# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.



# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.



# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.



Nampak memanglah pelik.. tapi tiada keraguan. Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.
Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan
makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.


Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat
amalan spt:-



Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik.
Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.



Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).



Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.



Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Wassalam…
Insha Allah sama-samalah kita mengamalkannya…….

Tuesday, January 19, 2010

Losing 10kg??


Losing 10 kg?

Agenda:

Breakfast:cereal+susu+buah/roti+telur 1/2 masak..

Minum pagi: 1 botol air masak..

Lunch:bee hoon sup+air teh o (tanpa ais)+buah..

Petang: senaman di gym untuk membakar 150 kalori..

Dinner:sup+sumber protein cam ayam,ikan daging+sayur (rebus)..no more nasi at all...

Dis is what my friend suggested to me(dunno wether it's work on me /not)..i try to continue this menu and routine..i believed NO PAIN, NO GAIN...after 4 days workout, it works!! OMG i lost 1kg~ it was so surprised! i try to continue with it..but somehow..my helper even can't stand anymore with my diet coz she also get bored to cook that same thing for me (so manja one)..somehow, i try it harder...until, my 4am "on call" duty ..it was hand x-ray called with indication patient fallen down in bathroom, to rule out fracture ..by having a sudden+urgent wake up called and speeding car, 15km in 10min, make my head spinning like gasing..i thought it was just hypotense where not enough O2 or blood supply to the brain..but it's still keep coming on the next 2 days during my hectic routine, rushing here n there to do so called imaging work as a radiographer..

To make it short..with my bad headache..i feel like my world is spinning around and i can't stand anymore..referred by emergency department directly to my beloved ENT specialist, Dr.Kuljit.. finished his jampi to treat my imbalance fluid in cochlear(this is what they diagnosed based on my symptoms).V.E.R.T.I.G.O..it was so surprised that i have to take leave n got MC for 2 days (shows that i really need some rest)..i feel so down at that time..i feel like..i'm going to die..


Nevertheless, my beloved father, who suffered the same prob as mine do comfort me by saying that this case is not that critical..unfortunately, it will only give you some uncomfortableness in your daily routine..it can be cured after taking the medicine..

In conclusion, i'm not sure wether it's related or not between the dignosis and my new lifestyle (maybe it was too drastic!)..but, the first thing that i would like to express out from the bottom of my heart are..

  • don't think too much..(never too stress..please..)..eventhought some people say that i'm like "hot-hot chicken sh*t" a.k.a hangat2 tahi ayam with my workout~

  • don't simply follow other people's steps(cause maybe different people have different need and capability..surprisingly my friend manage to lost 5 kg by following that lifestyle..huhu..congratulation!)

  • Last but not least..i learnt a lot bout the meaning of S.Y.U.K.U.R..to ALLAH because i'm healthier before..and start to feel like..my healthy health taken out slowly..it's ok because at least i learnt a lesson (sedapkan hati..).. i pray to Allah..for having back that bountifulness of life to me..soory to myself~

=(..trying to appreciate what i already have..
Related Posts with Thumbnails

Imaging Diagnostic & Radiotherapy on the blocks.

Imaging Diagnostic & Radiotherapy on the blocks.
memory remains~keep in touch

Pink Hearts Clock