Sunday, April 17, 2011

Aku sebuah JAM,....



In The Name of Allah..The Most Gracious The Most Merciful...

Just sharing...suddently remmeber about my watch yang dah rosak..agak2 uzur di telan usia...bukan satu rupenya yang saya ade..gledah balik grobok almari..rupe2nye saya ade 4 jam!!

tapi sume nye saya x pakai..sebab...
1)tali die dah putus/rosak
2) xde battery
3) tali putus n xde bateri


Teringat cerita karangan masa skolah rendah..Aku sebuah jam...suke tulis pasal jam...yang dipamerkan..kemudian dibelek2...kemudian di pilih..dan dimiliki...tuanku sayang sangat padaku sebab aku cantik..walaupun x mahal sangat..tapi aku bole berbakti pada tuanku ketika dia memerlukan aku untuk menunjuk masa...

Tuanku seorang yang menepati waktu..dia akan awalkan jarumku 15minit lebih awal agar dia akan lebih mendahului masa....

Rupa2nya..tuanku seorang yang suka mengumpul jam..dan banyak mendapat hadiah jam..sepertiku..aku ada ramai kawan...aku sangat seronok..=)

Tapi, aku tetap menjadi jam kegemarannya..kerana taliku sangat seswai dengan kulitnya..taliku berwarna putih..mukaku bewarna kemas-emasan..

Tapi...usiaku semakin meningkat..aku semakin tua...mukaku sudah dimamah usia..penuh kesan calar di sana sini..tapi aku tetap bangga kerana aku dipakai walaupun sudah dimamah usia..kata orang lagi tua lagi berharga...hik2


Tiba-tiba..aku terdengar tuanku berkata..

"Saya macam nak beli jam baru la..jam yang saya pakai ni dah nak putus dah talinya..kalau pekena jam mahal sket macam SWATCH ke..TOUS ke..CHOPPARD ke..BONIA ke..CASIO ke..best jugak nie.."

Kecil hatiku pabila mengenangkan tuanku berkata begitu kerana ku tahu..aku hanyalah jam yang berjenama Q&Q yang dibeli di MAIDIN bernilai...urm...sekita RM30 sahaja..apalah dayaku..akupun semakin tua..tinggal nyawa2 ikan je..sikit lagi jantung bateriku nak habis usia..

Tapi..seusai itu..aku tersenyum kembali..pabila kawan kepada tuanku datang dan menegurnya...

"Alangkah baiknya kalau awak tukar sahaja tali kesemua jam2 awak tu..dan tukar bateri baru...kan ke lebih baik...x membazir...dan awak akan ade banyak.....jam yang baru...."

Aku tersenyum gembira...mengenangkan aku akan mendapat tali baru..(baju baruku..) dan nyawa yang baru...Aku berjanji akan terus berbakti kepada tuanku walaupun aku dimamah usia....kerana bagiku...perkhidmatanku dalam mengingatikan tuanku tentang masa masih diperlukan lagi..itulah sahaja amalan yang akan ku tinggalkan seusai aku mati nanti.....


Terima kasih MASA dan kawan kepada tuanku...kerana memberiku peluang untuk menabur bakti kepada manusia...=)

Al-’Asr 103: (1-3)

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian

Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula

berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.


Saya sayang sangat jam saya....terima kasih jam-jam kusayang.....=)

Kesimpulannya: Kalau ade keinginan untuk membeli barang yang baru...pastikan gledah grobok dulu, cari yg lama dan rebrandkan barang tersebut supaya ia nampak lebih baru. xde la membazir..n x di nafikan..sumtime membeli barang berjenama dan mahal membawa kepuasan kepada diri sendiri setelah penat lelah bekerja...once a while can..always-always cannot....kayh! xoxo

Madyt

2 comments:

Related Posts with Thumbnails

Imaging Diagnostic & Radiotherapy on the blocks.

Imaging Diagnostic & Radiotherapy on the blocks.
memory remains~keep in touch

Pink Hearts Clock